Xiomara St.Jago is werkzaam als casemanager bij Werkom. Ze heeft de opleiding tot mediator succesvol afgerond en heeft een eigen onderneming. Ze heeft ruime ervaring in groepsdynamiek, het begeleiden van het leerproces van een groep is Xiomara daaromniet vreemd. Door haar werk heeft zij ook veel te maken met wet- en regelgeving. Luisteren, samenwerken, communicatie, stimuleren, probleemoplossend werken en denken in mogelijkheden zijn voor haar belangrijke vaardigheden die Xiomara wil inzetten in de commissie.
Dachar C. Wills is een enthousiaste ondernemende professional met een achtergrond als sportkundige, jongerenwerker, projectcoördinator en docent op zowel VMBO, MBO en het sociale domein. Vanuit zijn werkervaring is het afhandelen van klachten c.q. problemen niet onbekend. Dachar vult dit aan met zijn liefde voor sport en oog voor rechtvaardigheid.
Igor Novitski zal zijn rol als voorzitter van de Commissie voortzetten. Het Bestuur van Zeeburgia is daar zeer blij mee aangezien dit met Igor continuïteit garandeert en de kennis en ervaring die hij heeft opgedaan in de vorige periode in de toekomst zeer van pas kan komen.
Bestuurslid Erny Kort is blij met de benoemingen: “Het is heel fijn dat Xiomara, Dachar en Igor deze belangrijke rol willen vervullen. In het bijzonder ben ik blij met de samenstelling van de commissie. De diversiteit qua o.a. werkervaring, gender, afkomst en ervaring op de club draagt bij aan een afgewogen en onafhankelijke beoordeling van klachten.”
Over de invulling van de rol van vertrouwenspersoon vinden in het nieuwe jaar gesprekken plaats, er zijn verschillende mooie reacties binnengekomen op de vacature.
Sociale veiligheid
Zeeburgia neemt sociale veiligheid (gedrag, integriteit en tuchtzaken) zeer serieus, zowel qua preventie als op het moment dat er iets misgaat. Er is een gedragscode waarin de gedragsregels voor iedereen zijn opgenomen. Ook is er een vertrouwenspersoon, een meldpunt racisme, een klachtenprocedure & klachten- en gedragscommissie, ondersteuning bij tuchtzaken en worden voor alle vrijwilligers verklaringen omtrent gedrag (VOG's) aangevraagd.
Wat doet de klachten- en gedragscommissie?
Het bestuur kan een klacht verwijzen naar deze commissie. De commissie doet onderzoek, past hoor en wederhoor toe, en brengt advies uit aan het voltallige bestuur. De commissie is onafhankelijk en heeft drie leden. Het bestuur neemt, na kennis te hebben genomen van het advies, een besluit over de klacht.
Even voorstellen
Hier stellen de leden van de klachten- en gedragscommissie zich in nog meer detail voor.